Winnaars Trouw Duurzame 100: “DPG Media, verlos Trouw van fossiele reclames”

Reclame Fossielvrij bezorgt namens winnaars Trouw Duurzame 100 brief aan DPG Media om te stoppen met fossiele reclame

Herman Wijffels, Paul Polman, Marjan Minnesma, Roger Cox en andere winnaars van Trouw Duurzame 100 roepen DPG Media op om te stoppen met fossiele reclames in Trouw. Dat schrijven zij in een brief die vandaag is overhandigd aan de directie van DPG Media.

Aanleiding voor de brief is de uitreiking van de Trouw Duurzame 100 op donderdag 5 oktober 2023. Vrijwel alle podiumwinnaars (top 3) van de voorgaande 14 edities ondertekenden de brief. Het team van Reclame Fossielvrij, dat in 2021 derde werd in de Trouw Duurzame 100, overhandigde de brief.  

Verantwoordelijkheid
Paul Polman, ex-CEO van Unilever stond 3x in de erelijst: “DPG Media bereikt met Trouw vele lezers. Daarmee komt een grote verantwoordelijkheid. Je kunt niet het ene prediken en je vervolgens anders gedragen. DPG Media moet stoppen met het verspreiden van reclames die fossiel promoten en daarmee de klimaatcrisis verergeren.” Marjan Minnesma, die 3x won: “Het is niet uit te leggen dat de krant duurzaamheid als een van de kernwaarden heeft en dat er dan fossiele reclames in staan.” Sanne Walvisch van Frisse Wind.nu (nummer 2 in 2022): “Fossiele reclames ondermijnen alles waar de Trouw Duurzame 100 voor staat.”

DPG Media
In 2021 riep Reclame Fossielvrij tijdens de uitreiking vanaf het podium op om fossiele reclames uit de krant te weren. Vele lezers van Trouw lieten de krant daarop weten dat ook zij geen fossiele reclames in de krant willen zien. Na een gesprek met Reclame Fossielvrij schreef Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan in de krant dat hij de wens heeft om fossiele reclame te weren, maar dat de directie van DPG Media hier uiteindelijk over gaat. Het tv-programma Mediastorm meldde vorige maand dat Trouw als enige krant in Nederland overweegt om fossiele reclames te weren.

Wereldwijde beweging
Fossiele reclames – reclame van de fossiele industrie en reclames voor fossiel vervoer, zoals vliegreizen en auto’s – zijn een steeds grotere doorn in het oog van mensen die zich zorgen maken over klimaatontwrichting. Trouw schrijft goed over de klimaatcrisis, maar op de pagina’s naast die artikelen staan regelmatig fossiele reclames, die de klimaatcrisis verergeren én afbreuk doen aan de urgentie van klimaatjournalistiek. Steeds meer kranten in het buitenland weigeren daarom fossiele reclames. Onder andere Vox Media (USA, bereik van 95 miljoen), the Guardian (UK), Le Monde (Frankrijk) en twee Zweedse kranten hebben fossiele reclames al uitgefaseerd of zijn ermee bezig.

Lees hier meer:
https://verbiedfossielereclame.nl/uitgevers-geen-fossiele-reclame-in-de-krant/

Foto: Reclame Fossielvrij bezorgt brief bij DPG Media in Amsterdam.
Fotograaf: Laura Ponchel. Hoge resolutie downloadable

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.