Overweldigende meerderheid Europees parlement maakt korte metten met groene misleiding

EU maakt korte metten met groene misleiding

Bedrijven mogen niet meer schermen met ‘CO2-compensatie’ en andere ongefundeerde milieuclaims als ‘klimaatneutraal’ en ‘milieuvriendelijk’. Dit besliste het Europees Parlement vandaag in een stemming over amendementen op een wetsvoorstel dat consumenten moet beschermen tegen valse milieuclaims en greenwashing, zodat zij goed geïnformeerd een duurzame keuze kunnen maken. Het voorstel werd met een overweldigende meerderheid aangenomen: 544 voor, 18 tegen en 17 onthoudingen.

In de EU zijn er meer dan 1.200 greenwashingclaims in omloop, zoals ‘klimaatneutraal’, ‘milieuvriendelijk’ en ‘eco’. De nieuwe wet verbiedt deze milieuclaims, tenzij ze in detail zijn bewezen. Ook verbiedt de wet bedrijven om met CO2-compensatie te adverteren “aangezien deze praktijk consumenten ten onrechte doet geloven dat gerelateerde producten of diensten veilig zijn voor het milieu”, schrijft Euractiv over het aangenomen wetsvoorstel. Dit maakt het bedrijven als Shell bijvoorbeeld onmogelijk om te adverteren met CO2-gecompenseerde benzine of gas. Ook kunnen bedrijven straks niet meer claimen dat ze in 2050 klimaatneutraal zijn, als daar geen realistisch plan inclusief budget aan gekoppeld is. Daarnaast geldt het verbod ook voor andere soorten misleiding, zoals iets beweren over een heel product terwijl de milieuclaim slechts geldt voor een deel daarvan. Dit laatste maakt het voor KLM bijvoorbeeld onmogelijk om te adverteren met biobrandstof.

Groene transitie
“Wij zullen milieuclaims verbieden als ze niet gegrond zijn”, aldus europarlementariër en commissievoorzitter Biljana Borzan (S&D) in het debat op 9 mei voorafgaand aan de stemming over de wetswijziging om consumenten te versterken zodat ze hun steentje kunnen bijdragen aan de groene transitie. “Bijvoorbeeld claims dat iets milieuvriendelijk is of klimaatneutraal. Daarnaast zullen bedrijven geen CO2-compensatie meer kunnen gebruiken als troef.” 

Loze beloften
“Steeds meer consumenten proberen te kiezen voor een milieuvriendelijke producten en diensten”, verklaarde europarlementariër Edina Toth vanuit de commissie Environment, Public Health and Food Safety de aanscherping van het wetsvoorstel. “Maar die goede bedoelingen zijn vergeefs als veel van die aanbieders slechts loze beloften doen.”

Steun van links tot rechts
De wet wordt van links tot rechts gesteund. “We willen greenwashen aanvallen”, aldus Sandro Gozi namens Renew, waar de VVD onder valt. “Dat wordt te vaak gebruikt door bedrijven om hun blazoen wat op te poetsen.” “De consumptiemaatschappij is ontspoord”, sprak zijn collega van The Greens, David Cormand. “Wij moeten als EU de eerste zijn die verandert. Dat greenwashing, waar gesproken wordt over hypothetische compensatie, dat moet afgelopen zijn.”

Uitfaseren fossiel
Reclame Fossielvrij is blij met de aangescherpte wet. “Het Europees parlement maakt vandaag een einde aan reclames die bedoeld zijn om de schade van een product weg te moffelen met duurzame woorden of groene beelden. Zonder de groene misleiding wordt het voor iedereen duidelijk dat fossiele brandstof schadelijk is en daarom snel uitgefaseerd moet worden.” 

Taak overheid
De campagnegroep ziet de aanpak van misleidende reclame als een eerste stap op weg naar een algeheel verbod op fossiele reclames. “Niet alleen valse milieuclaims, maar alle reclames die een fossiel bedrijf of product, zoals vliegreizen of vervuilende auto’s promoten, moeten zo snel mogelijk verdwijnen uit het straatbeeld en de (sociale) media.”

Wereldwijd groeiende beweging
De lidstaten moeten de nieuwe tekst van het wetsvoorstel nog goedkeuren. Als dat gebeurd is, moet elk land de richtlijn in de eigen wetgeving implementeren. Wereldwijd groeit de beweging die af wil van fossiele reclame. De Franse krant Le Monde besloot afgelopen maand om fossiele reclame te weren. En deze week besloot Zwolle als eerste gemeente ter wereld om fossiele reclame bij wet te verbieden in plaats van via een vrijwillig convenant.

Kijk het plenaire debat terug van 9 mei ‘Empowering consumers for the green transition’
https://multimedia.europarl.europa.eu/nl/webstreaming/plenary-session_20230509-0900-PLENARY?seekTo=230509204231

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.