Hoofdredacteur Cees van der Laan wil dat Trouw stopt met “reclames van olieboeren en de ‘kiloknallers’ van het vakantievervoer”. Dat schrijft hij afgelopen zaterdag in de brief van de hoofdredactie. In zijn stuk verwijst hij naar een gesprek dat hij en uitgever Philippe Remarque hadden met Reclame Fossielvrij.
Van der Laan schrijft wat hij ervaart als bij het zien van fossiele reclames als hij ‘zijn’ krant doorbladert: “De afgelopen weken zag ik paginagrote advertenties voorbij komen van Shell, waarin het concern zich aanprijst als investeerder in groene energie, en van touroperators die adverteren met goedkope vliegvakanties. Terwijl de redactie pagina’s vol schrijft over de top in Glasgow en het belang met elkaar minder te vervuilen, waarbij de producten van Shell als een van onze grootste vervuilers worden aangewezen. Dat wringt, het wekt ergernis op bij onze lezers.”
Directie
Van der Laan is dan ook erg blij dat uitgever Philippe Remarque heeft beloofd om het onderwerp ter sprake te brengen bij de directie van DPG Media. DPG media gaat over het advertentiebeleid van Trouw en de andere DPG-titels, zoals NU.nl, AD en de Volkskrant. Van der Laan: “Dat betekent niet dat DPG Media hier op korte termijn een klap op geeft, al zou ik dat voor Trouw graag willen. Maar de discussie is gestart.”
Goed en fout
Als DPG Media inderdaad besluit om fossiele reclames uit Trouw te weren wordt Nederland daarmee het derde land met een fossielvrije krant. Eerder besloten het Britse The Guardian en de Zweedse kranten Dagens ETC en Dagens Nyheter al om fossiele reclames te weren. Hoofdredacteur Andreas Gustavsson van ETC Dagens, de enige krant ter wereld die echt alle soorten fossiele reclames weert, riep andere kranten op om dit voorbeeld te volgen: “Ik geloof dat de klimaatcrisis ons dwingt om een kant te kiezen. Niet straks, maar nu. Dat geldt ook voor de journalistiek, ook al bestaat ons hele wezen eruit dat precies dát – een kant kiezen – een fundamentele fout is. (…) Ik ben bekend met de harde realiteit van de krantenwereld, maar ook dan is er goed en fout.”De hoofdredacteur van Vrij Nederland, Ward Wijndelts is voor zover bekend de enige andere Nederlandse hoofdredacteur die zich ook uit heeft durven te spreken tegen fossiele reclames.
Gedrag lezers
Begin oktober werd Reclame Fossielvrij derde in de Trouw Duurzame 100. Op het podium riepen Femke Sleegers en Rosanne Rootert Trouw op om te stoppen met fossiele reclames. Naar aanleiding daarvan vond vorige week een gesprek plaats tussen hen en Van der Laan en Remarque. Daarin wezen Sleegers en Rootert onder andere op de verantwoordelijkheid die elk bedrijf heeft om aan duurzaamheidsdoelen te werken. Een krant zal daarbij ook rekening moeten houden met hoe het advertentiebeleid het gedrag én de uitstoot van lezers beïnvloedt. Zij namen 65 boodschappen van lezers over de fossiele reclames van Trouw mee naar het gesprek.
Oproep
Blijf vooral brieven schrijven naar Trouw over de fossiele reclame! Dit sterkt Cees van der Laan. Op de site van Trouw lees je hoe je ze kunt mailen.
En vergeet niet te tekenen voor het Europese burgerinitiatief voor een verbod op fossiele reclame!