Le Monde stelt grenzen aan fossiele reclames

Le Monde stelt grenzen aan fossiele reclame

De toonaangevende Franse krant Le Monde heeft een klimaatstatement gepubliceerd. Daarin stelt de krant normen voor de journalistiek, de bedrijfsvoering én de advertenties. Zo behoudt de krant zich het recht voor om reclames te weigeren die niet passen bij hun redactionele lijn en publiceren ze geen artikelen over evenementen of toespraken die greenwashing zijn.

In het statement dat op 21 april 2023 is gepubliceerd schrijft de krant dat het na de tijd van bewustwording, nu de tijd is om betrokkenheid te tonen. “Voor individuen, voor gemeenschappen. En dus ook voor de media”, aldus Le Monde.

Klimaat voorop

De krant benadrukt in een toelichting dat het niet de bedoeling is om een activistisch medium te worden, maar om de impact op het milieu en het klimaat voorop te stellen. Het gaat bijvoorbeeld over de keuze van invalshoeken voor artikelen, vermijden van vliegreizen door journalisten en een energiezuinig pand. Over reclames in de krant schrijft Le Monde:

“Le Monde behoudt zich het recht voor elke advertentie te weigeren die een dubbelzinnige boodschap over milieukwesties bevat of in strijd is met haar redactionele lijn over deze kwesties. Le Monde heeft zich ten doel gesteld het aandeel van reclame voor producten en activiteiten die uitsluitend gebaseerd zijn op het gebruik van fossiele brandstoffen geleidelijk te verminderen.”

5e ter wereld

Reclame Fossielvrij is verheugd over het statement. Le Monde behoort hiermee tot de voorlopers binnen de media die fossiele reclame weren vanwege het klimaat. Het is het vijfde nieuwsmedium dat hiertoe besluit, na twee Zweedse kranten (Dagens ETC en Dagens Nyheter), the Guardian en de grote uitgeverij Vox Media.

Andere citaten uit het statement van Le Monde:

“De redactie van Le Monde hanteert een transversale benadering van de milieuproblematiek. Zo mogelijk behandelen de artikelen in alle rubrieken de milieu-impact van de behandelde onderwerpen en leggen ze het verband tussen de oorzaken en de gevolgen van de klimaatcrisis.”

“Le Monde is waakzaam en kritisch ten aanzien van toespraken en aankondigingen die als greenwashing kunnen worden opgevat en gaat meer middelen inzetten om deze kwesties te behandelen.”

“Le Monde informeert zijn lezers over het effect van hun consumptiekeuzes en streeft ernaar om geleidelijk minder ruimte te geven aan producten en vrijetijdsbestedingen die het schadelijkst zijn voor het milieu.”

Nederlandse kranten

In Nederland heeft de hoofdredacteur van Trouw, Cees van der Laan, in zijn krant geschreven dat het een goed idee vindt om geen fossiele reclame meer in Trouw te plaatsen.

“Het wringt als het gaat om reclames van olieboeren en de ‘kiloknallers’ van het vakantievervoer. De afgelopen weken zag ik paginagrote advertenties voorbij komen van Shell, waarin het concern zich aanprijst als investeerder in groene energie, en van touroperators die adverteren met goedkope vliegvakanties. Terwijl de redactie pagina’s vol schrijft over de top in Glasgow en het belang met elkaar minder te vervuilen, waarbij de producten van Shell als een van onze grootste vervuilers worden aangewezen,” aldus Van der Laan in november 2021.

Trouw plaatst anno mei 2023 nog steeds fossiele reclames.

World without fossil ads

Wereldwijd is er een groeiende beweging van organisaties die fossiele reclames willen uitbannen. Het zijn gemeenten, landelijke politieke partijen, kranten, musea, sportverenigingen, NGO’s en burgerorganisaties. Op de website www.worldwithoutfossilads.org staat een overzicht.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.