Boerhaave

WIN! Rijksmuseum Boerhaave niet langer besmet met Shell

Geplaatst op
Shell weg uit Boerhaave
Deel deze pagina

Het Rijksmuseum Boerhaave in Leiden heeft per 1 januari 2022 gebroken met hoofdsponsor Shell. Ook de pr-uitingen van de oliemultinational zijn daarmee verdwenen uit het educatief museum. Fossielvrij Onderwijs en XR Leiden zijn tevreden met dit resultaat van hun campagnes. “Het Rijksmuseum Boerhaave heeft aan al onze eisen voldaan. Het museum is weer schoon en […]

KLM

KLM bij reclamewaakhond: Consument begrijpt best dat ‘CO2-neutraal’ niet echt CO2-neutraal is

Geplaatst op
Deel deze pagina

Bij een zitting van de Reclame Code Commissie vandaag deed luchtvaartmaatschappij KLM zijn uiterste best om de termen CO2ZERO en CO2-neutraal in zijn reclames te verdedigen. Dit naar aanleiding van de klacht die Eric Stam indiende samen met 80 anderen, waaronder wetenschappers, politici en vele bezorgde burgers. Stam vindt dat KLM moet stoppen zijn klanten […]

Deceptive advertising

Shell may not call itself “driver of the energy transition”, rules Dutch ad watchdog

Geplaatst op
Shell mag zich geen aanjager van de transitie noemen
Deel deze pagina

The Advertising Code Committee in The Netherlands considers it “unjustifiable” that Shell presents itself in advertisements as “driver – let alone one of the biggest drivers – of renewable energy”. The advertising watchdog announced this to the complainant this week. Last Thursday, Shell was already reprimanded twice for other misleading phrases in the same advertising […]

Het tij keert

Shell mag zich geen “aanjager van de energietransitie” noemen, oordeelt Reclame Code Commissie

Geplaatst op
Shell mag zich geen aanjager van de transitie noemen
Deel deze pagina

De Reclame Code Commissie (RCC) vindt het “niet te rechtvaardigen” dat Shell zich in reclames profileert als “aanjager – laat staan een van de grootste aanjagers van hernieuwbare energie”. Dat maakt de reclamewaakhond deze week bekend aan de klager. Afgelopen donderdag werd Shell al twee keer op de vingers getikt voor andere misleidende zinsneden in dezelfde […]

Deceptive advertising

Advertising watchdog: Shell misleads with ads about ‘green’ hydrogen

Geplaatst op
Deel deze pagina

Parliamentary questions were filed today about the need for a ban on fossil ads, following a ruling by the Dutch Advertising Code Committee (RCC) that Shell misleads with the advertisements about green hydrogen. The ruling came on the same day that Shell received another complaint about its advertising campaign on CO2 compensation. A case about […]

Misleiding

Ook tweede klacht over ‘groene’ waterstof reclame Shell gegrond verklaard

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell bestempelt zijn waterstof onterecht als ‘groen’, zo oordeelt de Reclame Code Commissie vandaag. Shell maakt de waterstof namelijk niet uit water en groene elektriciteit, maar uit het restproduct van een chloorfabriek die draait op fossiele brandstoffen. Ook is de elektriciteit slechts ‘groen’ via certificaten. De Shell-campagne ‘Wij veranderen’ boekt daarmee twee verliezen vandaag. Ook […]

Het tij keert

Uitspraak reclamewaakhond: Shell misleidt met reclame “miljoenen kilometers schoner met groene waterstof”

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell misleidt met de reclame-uiting waarin de oliemultinational beweert dat het miljoenen kilometers schoner maakt met groene waterstof. Dat maakt de Reclame Code Commissie (RCC) zojuist bekend aan de indiener van de klacht, Jilt Sietsma. Deze uitspraak komt op dezelfde dag dat Shell opnieuw een klacht krijgt over z’n reclamecampagne over CO2-compensatie. Een klacht over […]

Misleiding

Nieuwe klacht: Shell negeert uitspraak reclamewaakhond “CO2-neutraal rijden”

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell heeft geen gehoor gegeven aan de uitspraak van de Reclame Code Commissie in de zaak over de misleidende marketingcampagne ‘CO2-neutraal rijden’. De oliemultinational biedt klanten nog steeds aan om de CO2-uitstoot voor 1 cent extra per liter te compenseren. Daarom dienen universitair docent Clemens Kaupa, Greenpeace Nederland en Reclame Fossielvrij vandaag opnieuw een klacht […]

Uncategorized

Klacht misleidende reclame: de milieubeweging is aanjager van de transitie, niet Shell

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell misleidt door in reclames te beweren dat ze aanjager zijn van de energietransitie. Dat betoogt Jos Koning vandaag bij de Reclame Code Commissie. “Shell is juist aanjager van klimaatdestructie! De milieubeweging is aanjager van de transitie.” Jos Koning is mede-eiser in de zaak Milieudefensie tegen Shell. Toen hij de reclames van Shell zag waarin […]