lobbyShell

Rapport: Shell zakt overtuigend voor ‘Parijs’

Deel deze pagina

Maar minister Wiebes nodigt Shell uit als ‘koploper’ voor zijn Klimaatdag

Shell opereert nog lang niet in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Dat blijkt uit het vandaag verschenen rapport ‘Big Oil Reality Check’ van Oil Change International (OCI). Desondanks zet het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) juist Shell als ‘koploper’ in de schijnwerpers tijdens de opening van de nationale Klimaatdag op 12 oktober.

De oliemultinationals Shell, BP, Chevron, Eni, Equinor, ExxonMobil, Repsol en Total overschrijden ruimschoots het 1,5C en het 2C graden-doel van het Parijs-akkoord. Vrijwel allemaal willen ze ook de komende tien jaar nog groeien in olie en gas.

Shell scoort ‘grossly insufficient’

Het rapport, gebaseerd op data van Rystad Energy, is vernietigend voor de oliemaatschappijen. Ook voor Shell, dat beweert dat het in lijn opereert met het Parijs-akkoord. Op de meeste indicatoren die nodig zijn om te voldoen aan het Parijs-doel, scoort Shell ‘grossly insufficient’. Toch zet het ministerie van EZK de oliemultinational als inspiratie op het podium tijdens de opening van de eerste nationale ‘Klimaatdag’.

Shell is geen partner maar een dader

Voor Reclame Fossielvrij bevestigt het rapport van OCI de noodzaak voor het burgerinitiatief voor een wet die reclame door de fossiele industrie verbiedt. Femke Sleegers van Reclame Fossielvrij: “Veel mensen denken dat Shell en andere oliemultinationals goed bezig zijn. Dat komt door hun groene reclames. Daarin doen ze net alsof ze het voortouw nemen in de energietransitie. Het rapport van OCI toont aan dat Shell geen partner is, maar een dader – die nog steeds olie op het vuur van de klimaatcrisis gooit. Een reclameverbod voorkomt dat oliemultinationals met advertenties en marketing bepalen hoe de samenleving hen ziet.”

Maak een einde aan de misleiding, teken nu het burgerinitiatief voor een wet die de fossiele industrie verbiedt om te greenwashen.

Samen planten we bomen - misleidende greenwash fossiele reclame Shell en Staatsbosbeheer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *