Net als oa David van Reybrouck, Eva Rovers en Reint Jan Renes hebben we dit jaar bedankt voor een uitnodiging om te spreken op ‘duurzaamheidsfestival’ Springtij, dat morgen van start gaat. Onze Femke was uitgenodigd om te spreken in een deelsessie over de rol van reclame en marketing in de transitie. Lees waarom we niet gaan.
Reclame is een belangrijke hindermacht in de transitie en het door de gasindustrie gesponsorde Springtij is een pijnlijk voorbeeld van hoe dat mechanisme werkt. Sponsoring is immers een vorm van reclame.
Terwijl de grimmige gevolgen van de klimaatcrisis zich opstapelen, verbindt de gasindustrie (Element NL, EBN en Gasunie) zich opnieuw aan het ‘duurzaamheidsfestival’ Springtij. De gasindustrie wekt daarmee het vertrouwen dat zij werk maken van de transitie. Dat vertrouwen zorgt ervoor dat de overheid heel terughoudend blijft om bindende regelgeving in te voeren voor de fossiele industrie. Sterker nog, dat vertrouwen zorgt ervoor dat de overheid nieuwe vergunningen blijft verstrekken, zoals recent om te boren naar gas boven Schiermonnikoog.
Vorig jaar waren we op Springtij om samen met andere aanwezigen de gassponsoring aan de kaak te stellen. Vele mensen tekenden onze petitie ‘Zij eruit of wij eruit’. Op alle dagen spraken key note speakers zich uit tegen de gassponsors. Ook eisten we dat Springtij de gaswinningsplannen in de Wadden zou veroordelen. Helaas prijken de gaslogo’s nog op de website. En is er op de site geen statement te vinden tegen nieuwe gaswinning in het Waddengebied.
Tijdens onze aanwezigheid op Springtij vorig jaar viel op wat een groot verschil er zit tussen de speeches vanaf het hoofdpodium en de gesprekken in de ‘wandelgangen’ van het festival. De key note speakers benadrukten de urgentie, maar hun krachtige boodschappen druppelden nauwelijks manier door in de informele gesprekken op het festival. Daarin versterkten aanwezigen (van de industrie) elkaar zelfs in het idee dat de transitie wel ‘realistisch’ moest zijn. Lees: niet te snel. Dat we daardoor ‘Parijs’ niet zouden halen – met alle gevolgen van dien – was voor hen bijzaak.
Wij willen onze naam niet verbinden aan Springtij zolang zij niet heel duidelijk kant kiezen. Springtij wil beste vriendjes blijven met de fossiele industrie én met urgentie de klimaatcrisis bestrijden. Dat gaat niet samen. Sterker nog, het remt enorm af.
Springtij is een ideale lobbyspringplank voor de fossiele industrie.
Met onze aanwezigheid zouden we de vriendschap tussen de fossiele industrie en de groene beweging legitimeren en helpen om de lobbypositie van de fossiele industrie verbeteren. Dat willen we niet. We bedanken daarom voor een rol op Springtij, ook al vinden we de sessie over de rol van reclame en marketing tijdens de transitie heel relevant.
Vorig jaar waren we wel aanwezig om de gaslucht op te snuiven op Terschelling. We waren er om de lobby en reclame van de gassponsors van het ‘duurzaamheidsfestival’ aan te kaarten.
Een gedachte over “Springtij is de ideale lobbyspringplank voor de fossiele industrie”