Deceptive advertising

Advertising watchdog: Shell misleads with ads about ‘green’ hydrogen

Geplaatst op
Deel deze pagina

Parliamentary questions were filed today about the need for a ban on fossil ads, following a ruling by the Dutch Advertising Code Committee (RCC) that Shell misleads with the advertisements about green hydrogen. The ruling came on the same day that Shell received another complaint about its advertising campaign on CO2 compensation. A case about […]

Misleiding

Ook tweede klacht over ‘groene’ waterstof reclame Shell gegrond verklaard

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell bestempelt zijn waterstof onterecht als ‘groen’, zo oordeelt de Reclame Code Commissie vandaag. Shell maakt de waterstof namelijk niet uit water en groene elektriciteit, maar uit het restproduct van een chloorfabriek die draait op fossiele brandstoffen. Ook is de elektriciteit slechts ‘groen’ via certificaten. De Shell-campagne ‘Wij veranderen’ boekt daarmee twee verliezen vandaag. Ook […]

Het tij keert

Uitspraak reclamewaakhond: Shell misleidt met reclame “miljoenen kilometers schoner met groene waterstof”

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell misleidt met de reclame-uiting waarin de oliemultinational beweert dat het miljoenen kilometers schoner maakt met groene waterstof. Dat maakt de Reclame Code Commissie (RCC) zojuist bekend aan de indiener van de klacht, Jilt Sietsma. Deze uitspraak komt op dezelfde dag dat Shell opnieuw een klacht krijgt over z’n reclamecampagne over CO2-compensatie. Een klacht over […]

Misleiding

Nieuwe klacht: Shell negeert uitspraak reclamewaakhond “CO2-neutraal rijden”

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell heeft geen gehoor gegeven aan de uitspraak van de Reclame Code Commissie in de zaak over de misleidende marketingcampagne ‘CO2-neutraal rijden’. De oliemultinational biedt klanten nog steeds aan om de CO2-uitstoot voor 1 cent extra per liter te compenseren. Daarom dienen universitair docent Clemens Kaupa, Greenpeace Nederland en Reclame Fossielvrij vandaag opnieuw een klacht […]

Uncategorized

Klacht misleidende reclame: de milieubeweging is aanjager van de transitie, niet Shell

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell misleidt door in reclames te beweren dat ze aanjager zijn van de energietransitie. Dat betoogt Jos Koning vandaag bij de Reclame Code Commissie. “Shell is juist aanjager van klimaatdestructie! De milieubeweging is aanjager van de transitie.” Jos Koning is mede-eiser in de zaak Milieudefensie tegen Shell. Toen hij de reclames van Shell zag waarin […]

Het tij keert

We’re hiring! 1 ervaren communicatiespecialist

Geplaatst op
Deel deze pagina

Om fossiele reclame – net als tabaksreclame – te verbieden, heeft Reclame Fossielvrij een vacature: COMMUNICATIESPECIALIST RECLAME FOSSIELVRIJ (28-36 uur per week) Deadline: 18 februariLocatie: ntbPeriode: dienstverband voor twee jaar In het kortReclame Fossielvrij is op zoek naar een ervaren communicatiespecialist. Je versterkt ons kleine, invloedrijke team op een belangrijk moment in onze baanbrekende campagne […]

Misleiding

Shell wil aan vonnis voldoen met groene reclamecampagnes

Geplaatst op
Deel deze pagina

“Wij veranderen. Wij willen. Wij moeten. We doen het. Verander mee.” Daarmee probeert Shell naar eigen zeggen te voldoen aan de uitspraak van de rechter om de emissies van klanten te verminderen. Dat blijkt vandaag tijdens een zitting van de Reclame Code Commissie over de klacht van Jilt Sietsma, werkzaam als ontwikkelaar van duurzame energieprojecten. […]

Misleiding

Shell: “Wij Veranderen – koopt u nu ons gas?”

Geplaatst op
Deel deze pagina

“WIJ VERANDEREN”, schreeuwt het fossiele Shell vanaf elke hoek van de straat, vanuit bushokjes, in je krant, op social media en de radio. “VERANDER MEE.” De ironie is dat deze imago-campagne van Shell waarschijnlijk dient om de markt te bewerken, zodat Shell vanaf februari fossiel gas kan verkopen aan Nederlandse huishoudens. Als er zo veel […]

Het tij keert

Juristen tegen nieuw kabinet: verbod op fossiele reclame noodzakelijk om brandstofgebruik terug te dringen

Geplaatst op
Deel deze pagina

Het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM) verzoekt het nieuwe kabinet in een brief om fossiele reclame landelijk te verbieden. Het NJCM noemt een verbod op fossiele reclame voor de hand liggend, noodzakelijk en verdedigbaar omdat door gevaarlijke klimaatverandering de publieke gezondheid en nationale veiligheid in het geding komen. In de brief aan het […]